Sedmu radionicu projekta „Klub očeva“ obilježili smo temom razvoj samopouzdanja kod djece.
Ako su djeca prihvaćena, poštovana i pohvaljivana za to što jesu i kakva jesu, počet će podjednako prihvaćati svoje pozitivne i negativne strane te će se kod njih razviti odgovarajuće samopouzdanje. Ako ih roditelji i druge osobe koje su im važne omalovažavaju, vrijeđaju, okrivljuju i odbacuju, djeca će razviti negativne stavove prema sebi te nisko samopouzdanje.
Taj proces počinje već u ranoj dobi. Samopouzdanje nije nešto s čime se dijete rodi, već se razvija tijekom života. Poruke koje kod djeteta izazivaju osjećaj srama i manje vrijednosti ostavljaju trag i mogu dovesti do loše slike o sebi, niskog samopouzdanja, a time i do poteškoća u funkcioniranju, ne samo tijekom djetinjstva nego i u odrasloj dobi.
Da bi dijete voljelo sebe, potrebno je da se osjeća voljeno i prihvaćeno od prvih dana od njemu najvažnijih osoba, roditelja.
Iskustva iz djetinjstva koja vode do zdravog samopouzdanja su:
- nagrađivanje
- slušanje djeteta (Za samopouzdanje djeteta nužno je naći vremena saslušati ga i pritom pokazati zanimanje za ono što govori. Obratite pažnju na ono što dijete govori i što vam time želi poručiti.)
- ako se s djetetom razgovara s poštovanjem
- ako se djetetu posvećuje dovoljno pažnje i ljubavi (Ljubav treba biti bezuvjetna, bez obzira na to što dijete čini, odnosno ne čini i roditelj tu ljubav treba stalno pokazivati.)
- iskustva u školi ili kroz sportske aktivnosti
- pouzdana prijateljstva.
Iskustva iz djetinjstva koja vode do niskog samopouzdanja su:
- stalno kritiziranje (ne treba stalno kritizirati, treba znati i pohvaliti dijete)
- ako se na dijete stalno viče ili čak tuče
- ako se dijete ignorira, zapostavlja ili ga se razmazilo
- očekivanje od djeteta da bude savršeno u svakoj prilici
- neuspjeh u školi ili sportskim aktivnostima.
Na negativna dječja ponašanja reagiramo u sekundi, dok dobra uzimamo zdravo za gotovo, a djeca, koja uz današnji način života često čeznu za našom pažnjom to i primjećuju.
Kako pohvaliti dijete:
Budite konkretni. Nije dovoljno samo reći “divan i prekrasan crtež” već je potrebno da pohvala sadrži:
- Opis djetetovog ponašanja – reći što sve vidite na slici
- Vaš doživljaj – npr. kako vam se posebno sviđa neki detalj
- Uvažavanje djetetova napora – slika je jako uredno obojana
Nemojte pretjerivati. Kad pohvaljujete dijete nemojte ga podsjećati na prije učinjene pogreške jer time umanjujete značaj pohvale.
Kako kritizirati dječje postupke a da to na dijete ne ostavi loše posljedice?
- Opišite ponašanje s kojim niste zadovoljni. Šarala si flomasterom po zidu.
- Objasnite djetetu zašto to treba promijeniti. Zid ružno izgleda.
- Pokažite da razumijete njegove osjećaje. Znam kako voliš crtati flomasterima.
- Jasno recite što očekujete. Nemoj više crtati po zidu.
- Nemojte zaboraviti pohvaliti dijete.
Vodite računa da se kritika uvijek odnosi na dječje ponašanje, a ne na njegovu osobnost.
Tema sljedeće radionice biti će: Strategije za razvoj uspješne djece.