KLUB OČEVA: “POZITIVNA DISCIPLINA”

Četvrtu radionicu projekta „Klub očeva“ obilježili smo temom pozitivna disciplina u svakodnevnom roditeljstvu. Pozitivna disciplina roditeljima daje temelje. To je niz principa koji se mogu primijeniti u velikom broju situacija, od svakodnevnih interakcija s djetetom, a ne samo u problematičnim situacijama.

Pozitivna disciplina u svakodnevnom roditeljstvu je: nenasilna, usmjerena na rješenje, puna poštovanja, zasnovana na principima razvoja djeteta.

Oslanja se na četiri principa uspješnog odgajanja djeteta – fokusiranje na određivanje dugoročnih ciljeva, osiguravanje srdačnosti, topline i strukture, razumijevanje načina na koji djeca misle i osjećaju i rješavanje problema.

  1. Dugoročni ciljevi

Potrebno je vremena da se ostvare dugoročni ciljevi, često to traje i godinama. Unatoč tome oni čine bit roditeljstva i odgajanja djeteta.

Dugoročni ciljevi su oni koje roditelji žele ostvariti prije nego što im djeca odrastu.

Ključna stvar za uspješnu i djelotvornu disciplinu je da kratkoročne izazove promatrate kao priliku da radite na vašim dugoročnim ciljevima. Kada osjećate da postajete frustrirani, to je znak da imate priliku da svoje dijete naučite nečem važnom  – nečemu što je mnogo važnije od trenutnog rješavanja problematične situacije. Imate priliku da dijete naučite kako da:

  • Upravlja stresom,
  • Komunicira s poštovanjem,
  • Rješava konflikt bez udaranja,
  • Uzme u obzir osjećaje drugih ljudi,
  • Postigne vaš cilj a da pritom ne povrijedi druge.
  1. Pružanje topline i uspostavljanje reda i strukture

Vaši dugoročni ciljevi čine osnovu na koju nadograđujete svoje vještine pozitivne discipline. Da biste razvili te vještine potrebna au vam dva alata, toplina i red i struktura.

Što je to toplina?

  • Emocionalna sigurnost,
  • Bezuvjetna ljubav,
  • Verbalna i fizička naklonjenost,
  • Poštovanje prema djetetu,
  • Osjetljivost prema potrebama djeteta,
  • Empatija s djetetovim osjećajima.

U toplom i srdačnom okruženju djeca žele udovoljiti svojim roditeljima. Toplina ohrabruje kratkoročnu suradnju i uči dijete dugoročnim vrijednostima.

Što je red i struktura?

  • Jasne upute za ponašanje,
  • Jasno izražene očekivanja,
  • Jasno objašnjeni razlozi,
  • Podrška da se djetetu pomogne da uspije,
  • Poticanje djeteta da razmišlja samostalno i neovisno,
  • Pregovaranje i prevladavanje problema.

Pozitivna disciplina zasniva se na ideji da djeca na ovaj svijet dolaze bez znanja o tome što od njih očekujemo. Djeca uče a najbolje uče kada imaju podršku i informacije. Podršku dobivaju kroz pružanje topline, a informacije kroz uspostavljanje reda i strukture.

  1. Razumjeti kako djeca misle i osjećaju

Treći sastavni element pozitivne discipline je razumijevanje načina na koji djeca misle i osjećaju. Kada svijet promatramo očima jednogodišnjaka, petogodišnjaka ili djeteta od 13 godina, počinjemo shvaćati njihovo ponašanje. Tada možemo biti korisniji učitelji. Ostvarivanje ciljeva u odgoju djeteta kroz pružanje topline, reda i strukture potrebno je prilagoditi fazi razvoja u kojoj se vaše dijete nalazi.

 

Tema sljedeće radionice biti će rješavanje problema.

Literatura:

  • Durrant J.E.: Pozitivna disciplina u svakodnevnom roditeljstvu. Save the children Sweden. Amos graf d.o.o., Sarajevo 2014.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *